top of page

INFORMATIE

VOOR DE INTAKE

Psychotherapie en een psychologische behandeling wordt vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering. Sanam biedt ongecontracteerde zorg waarbij in het algemeen geldt dat bij een naturapolis 60-80% van het tarief vergoed word door de zorgverzekeraar. Per zorgverzekeraar kan dit verschillen en bij sommige zorgverzekeraars is een machtiging vooraf nodig. Een overzicht vindt u hier of kunt u navragen bij uw eigen zorgverzekeraar, in sommige gevallen wordt 100% van de kosten van de behandeling vergoed met een restitutiepolis. Het eigen risico dient altijd door uzelf betaald te worden.

​

U dient een verwijsbrief voor de SGGZ via de huisarts mee te nemen naar het intakegesprek om in aanmerking te komen voor vergoeding via de zorgverzekeraar. De verwijsbrief moet de volgende informatie bevatten: uw volledige persoonsgegevens, (een vermoeden van een) DSM-diagnose, een samenvatting van psychiatrische voorgeschiedenis, de reden en indicatie voor verwijzing naar de SGGZ, handtekening en de AGB-code van de verwijzer. 

​

Sanam kan geen zorg leveren aan cliënten met complexe problematiek die intensieve en/of spoedzorg behoeft zoals o.a. verslaving, (ernstige) suïcidaliteit of automutilatie en psychose. Een behandeling in een instellingsverband is dan geïndiceerd.

​

Wachttijden: Wij hanteren geen wachtlijst. U hoort bij aanmelding of en wanneer u terecht kan. 

Prakijkt voor coaching, leertherapie en individuele psychotherapie voor medici, hulpverleners en professionals in Leiden.

INTAKE

Gedurende de intakefase zullen tussen de 2 en 5 diagnostiekgesprekken plaatsvinden waarna een behandelplan met u besproken wordt. Indien er wederzijds akkoord is zal een behandelplan met u besproken waarna gestart kan worden met een psychotherapietraject. Sanam hanteert voor psychotherapie de wettelijke tarieven die zijn vastgesteld door de Nederlandse zorgautoriteit (NzA), deze zijn hier te vinden.

Prakijkt voor coaching, leertherapie en individuele psychotherapie voor medici, hulpverleners en professionals in Leiden.

TIJDENS DE BEHANDELING

Privacy
Uw behandelaar heeft een beroepsgeheim en is in juridische zin geheimhouder. Alles wat u met uw behandelaar bespreekt is vertrouwelijk. Het is gebruikelijk dat uw huisarts, als formele verwijzer, informatie ontvangt over de diagnose, het behandelplan, het verloop van de behandeling en de beëindiging daarvan. Deze informatie wordt echter niet verstrekt als u daar nadrukkelijk bezwaar tegen maakt. Voordat uw huisarts bericht krijgt, zal u daar formeel toestemming voor moeten geven en zal de inhoud van de brief met u besproken worden.

Informatie aan derden, zoals bedrijfsartsen of een medisch adviseur, wordt uitsluitend verstrekt nadat u inzage heeft gehad en u schriftelijke toestemming heeft gegeven. 
De voortgang van uw behandeling wordt bijgehouden in een elektronisch patiëntendossier (EPD).

Sanam neemt deel aan intercollegiale intervisiegroepen. Tijdens deze bijeenkomsten worden door vakgenoten gedachten uitgewisseld over problematiek en behandelingen; iedere deelnemer is ook gebonden aan het geheimhoudingsplicht en er worden geen persoonlijke gegevens uitgewisseld.

​

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Iedere organisatie is verplicht zich aan de Europese privacywetgeving te houden, in Nederland zijn de onder deze wetgeving vallende verplichtingen opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In de privacystatement van uw hulpverlener wordt uitgelegd hoe met uw gegevens wordt omgegaan. Een privacyverklaring is ter inzage bij uw hulpverlener op locatie verkrijgbaar of kunt u via de email opvragen.

​

Kwaliteitsstatuut
Het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ is een garantie dat de instelling of praktijk voldoet aan de door de overheid vastgestelde minimale eisen. Het Kwaliteitsstatuut is ter inzage bij uw hulpverlener op locatie verkrijgbaar of kan u via de email opvragen.

​

Facturatie

Facturatie vindt maandelijks plaats, deze dient door uzelf binnen 2 weken voldaan te worden en kunt u zelf bij de zorgverzekeraar declareren.

​

Klachten
Mocht u niet tevreden zijn over uw behandeling en/of een klacht hebben, dan kunt u dit het beste eerst zo spoedig mogelijk met uw behandelaar bespreken. Wanneer de klachten naar uw mening niet naar tevredenheid worden afgehandeld, heeft u recht op bemiddeling via een klachtenfunctionaris. Deze informatie kunt u opvragen bij uw behandelaar. 

Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) gekoppelde klachten- en geschillencommissie, te bereiken via klachtenfunctionaris@nvvp.netHier vindt u meer uitleg over het klachtenreglement.

Prakijkt voor coaching, leertherapie en individuele psychotherapie voor medici, hulpverleners en professionals in Leiden.
bottom of page